شورای اسلامی شهر الوند

نشست اعضای شورای اسلامی و مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری استان در دفتر شورای اسلامی شهر الوند

27.05.1394
|
0 دیدگاهها
|

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر الوند: جلسه ای روز سه شنبه مورخ 27/5/94 با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر الوند، مهندس حسن پور فرماندار محترم شهرستان البرز، مهندس لطفی شهردار الوند، مهندس ضیاآبادی معاونت فنی میراث فرهنگی استان، مهندس عسگری کارشناس باستان شناسی استان مهندس اینانلو مسئول میراث فرهنگی شهرستان البرز در دفتر شورا برگزار گردید.

مهندس حسنی رییس شورای اسلامی شهر الوند ضمن تقدیر و تشکر از حضور فرماندار محترم شهرستان البرز و میهمانان میراث فرهنگی در جلسه از وجود چند تپه باستانی در الوند و نصرت آباد   خبر داد و افزود:  با توجه به وجود چند تپه در الوند و نصرت آباد مثل تپه علی آباد، پیشهناد می گردد این تپه ها به پارک و فضای سبز تبدیل شود تا از حالت ظاهری خارج که در سیمای شهر تاثیرگذار گردد.

رییس شورای اسلامی شهر الوند ادامه داد: یکی دیگر از تپه های باستانی که در حال حاضر در مسیر اجرای پروژه طرح تعریض باند کندرو بلوار خلیج فارس قرار گرفته و معضلی در روند پیشرفت کار عمرانی برای شهرداری ایجاد کرده و باتوجه به بار ترافیکی این جاده نیاز به همکاری همه جانه داریم تا در روند کار پروژه تصریع گردد.

مهندس حسن پور فرماندار شهرستان البرز در این دیدار ضمن خیر مقدم به مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین و تقدیر و تشکر از شورای اسلامی جهت برگزاری این جلسه به بیان نقش و اهمیت شهر الوند پرداخت و افزود: بایستی با تعامل و همکاری مسئولین شهرستانی و استانی زیرساخت های لازم جهت توسعه گردشگری شهرستان را فراهم آوریم لذا با توجه به آگاهی بخشی های مقام معظم رهبری در زمینه شبیخون فرهنگی، لزوم توجه هرچه بیشتر به میراث فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان بیش از پیش احساس می شود.

فرماندار شهرستان البرز در ادامه خاطر نشان کرد: باهمکاری و همگرایی و انسجام داخلی همه مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان و استان بایستی در جهت احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان تلاش مضاعف نماییم. و با یک عزم ملی و احساس مسئولیت اجتماعی در جهت انتقال میراث گذشته گان به نسل آینده تلاش نماییم زیرا توسعه اجتماعی در سایه توجه به مسائل میراث فرهنگی میسر خواهد شد.

مهندس ضیا آبادی معاونت فنی میراث فرهنگی و گردشگری استان در رابطه با تپه باستانی واقع در بلوار خلیج فارس گفت:  قانون به سراحت برای کاوش باستان شناسی تایین و تکلیف نموده و اگر تپه در مسیر طرح تعریض بلوار قرار گرفته باشد بعد از تامین اعتبار و صدور اخذ مجوز و با نظارت نیروهای انتظامی انتقال      می یابد و هزینه های کاوش نجات بخشی اخذ و با انجام کارهای تخصصی باستان شناسی کاوش میراثی انجام می گیرد که این کار یک فصل کاری نیاز دارد و حداقل یک ماه برای اجرای کاوش که اگر اشیایی وجود داشته باشد به موزه منتقل و زمین آزاد می گردد.

معاونت فنی میراث فرهنگی استان در پایان پیشنها کرد:  فعلاً محدوده تپه دست کاری نشود تا تکلیف آن حدوداً پس از 3 ماه بعداز بررسی های کارشناسی و با اخذ مجوز و پس از پرداخت هزینه کاوش مشخص گردد.

در ادامه آقای عسگری کارشناس باستانی استان در خصوص تپه میراث فرهنگی ناحیه شهری نصرت آباد با اشاره به قدمت آن که به هزاره قبل از میلاد برمیگردد اشاره کرد و گفت:  متراژ این تپه  حدود 15 هکتار و با ارتفاع 15 متر می باشد که اگر بخواهیم در آنجا فضای سبز ایجاد کنیم آبیاری و رطوبت در لایه های زیرین زمین باعث تخریب 100 درصد تپه خواهد شد.

این کارشناس همچنین در خصوص باغ اربابی با اشاره به اینکه ارزش فرهنگی بالایی دارد خاطر نشان کرد:  پیشنهاد  می شود میراث فرهنگی در قبال خانه اربابی با اخذ مجوز حدود 5 هکتار زمین ورودی شهر الوند جنب میدان امام علی (ع) که متعلق به شهرداری است اقدام نماید.

مهندس لطفی شهردار الوند با اشاره به اهمیت اجرای پروژه ی تعریض بلوار خلیج فارس و وجود تپه باستانی در مسیر باند کندرو همچنین افزود: با توجه به طرح موضوع خانه اربابی و لزوم ساماندهی منطقه و میراث فرهنگی بودن و ضرورت اجرای طرح مقرر گردید رضایت صاحبان ملک که در طول سالیان قبل تقکیک و به افراد غیر واگذار گردیده است در جهت حل مشکل صاحبان قطعات،  شهرداری زمینی به مقداری 8 هکتار از زمینهای چسبیده به محدوده خدماتی شهر به کمیسیون ماده 5 پیشنهاد و میراث فرهنگی و فرماندار محترم رایزنی خود در خصوص الحاق به محدوده ی خدماتی با اعضای کمیسیون بعمل آورند.

شهردار الوند ادامه داد: در مقابل شهرداری متعهد می گردد که نسبت به رضایت صاحبان ملک (خانه اربابی) و قطعات تفکیکی اقدام نماید و همچنین در صورت مطالعه و تهیه طرح و ابلاغ طرح اجرایی شهرداری نسبت به محوطه سازی و ساماندهی خانه اربابی اقدام نماید.

شایان ذکر است در ادامه جلسه، هر یک از اعضای شورا و حاضرین در جلسه ضمن اشاره و تأکید برمطالب فوق ، به بیان پیشنهاد طرح هایی در این حوزه پرداختند. ازجمله حفظ شخصیت شهیر اقبال آذر آنرا از بزرگان موسیقی کشور و معروف شهر الوند عنوان کردند و مقرر شد خانه مربوط به اقبال آذر جزو پروژه های جدید برای حفظ و تملک و تبدیل به خانه ی موسیقی در شهر الوند باشد.

و همچنین پیشنهاد کردند: شهر صنعتی البرز به عنوان بزرگترین و سرسبزترین شهر صنعتی کشور نیاز به موزه صنعت دارد که مورد تصویب اعضا و حاضرین جلسه قرار گرفت که به زودی شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.

IMG_4490

 

 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *