شورای اسلامی شهر الوند

سخنرانی رییس شورای اسلامی شهر الوند پیش از خطبه های نماز جمعه

6.06.1394
|
0 دیدگاهها
|

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر الوند: در نماز جمعه ششم شهریور ماه سال نود و چهار با حضور مسئولین شهرستان البرز و جمع کثیری از مردم فهیم الوند و نصرت آباد در 4121مسجد جامع حضرت ابوالفضل (ع)، مهندس شعبان حسنی رییس شورای اسلامی شهر الوند پیش از خطبه های نماز جمعه گزارش کاملی از عملکرد دو ساله شورا اسلامی شهر در دوره چهارم را داد.

متن سخنان رییس شورای اسلامی شهر الوند به شرح ذیل می باشد.

بسمه اله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز تشکر از امام جمعه محترم شهر الوند و ریاست محترم ستاد نماز جمعه حاج آقا صباحی فر و نمازگزاران محترم که با حوصله دقایقی ما را تحمل    می کنند و از دست اندرکاران که این تریبون را در اختیار ما قرار دادن، و همچنین تبریک عرض می کنم دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه تا ولادت امام هشتم، و هفته دولت یادوخاطره شهیدان رجایی و باهنر و همه شهدای کارکنان دولت را گرامی میداریم  و این هفته را به دولتمردان تبریک عرض می کنیم و امیدواریم که در این سال همدلی و همزبانی دولت و مردم، با مدیریت دولتمردان و همراهی مردم رشد و تعالی بالندگی برای مردم ما محقق شود. حضور مردم در تمامی عرصه ها باعث پیشرفت خواهد شد و الا دولت به تنهایی عبور از مشکلات را نمی تواند طی کند.

بنده عرایضم را به سه دسته تقسیم می کنم:

1- وظایف شورا را به صورت خلاصه مطرح می کنم

2- آنچه تا کنون انجام شده است

3- و چه باید کرد.

وظایف شورا در حدود 30 بند در قوانین شورا و شهرداری منعکس شده است و بنده در اینجا به صورت کلی تر به 9 دسته تقسیم می کنم.

الف) انتخاب شهردار بر اساس ویژگیهای عمومی و اختصاصی که دارند بررسی و بعد از انتخاب  برای ابلاغ به استانداری معرفی می شود.

ب) وظیفه بررسی و شناخت کمبودها و نیازهاست که در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، آموزشی ، بهداشتی ، رفاهی است

و البته باید برای آنها:    1- طرح تهیه گردد.  2- راه حل کاربردی دیده شود.  3- برنامه ریزی شود. 4- برای اجرا ارسال شود.

ج) وظیفه سوم بعداز شناخت نیازها باید همکاری لازم با مسئولان اجرائی داشته باشند و بدون همراهی و همکاری یا کاری صورت نمی گیرد و یا به سختی صورت خواهد گرفت.

د) وظیفه بعدی برای اینکه کارها پیش برود باید برنامه ریزی داشت. یکی از راها در امر تحقق برنامه مشارکت مردمی است  و همراهی با سازمانها است.

ه) برای این مشارکت و همراهی باید عنصر تشویق و ترغیب را در مردم زنده کرد. باید سازمانهای مردم نهاد را فعال کرد و حمایتشان نمود.

و) وظیفه دیگری همکاری با شهرداری است.

ز) مهمترین وظیفه شورا مصوبات طرح ها و لایحه است که در شورا مورد بررسی قرار می گیرد و به تصویب می رسد.

باید در طرح و لایحه با دقت لازم، کارشناسی شود و مصوبه را به تصویب رساند تا مقام اجرا دچار مشکل و یا عدم اجرای آن مصوبه و یا تعطیلی مصوبه را نداشته باشد.  مثلاً مصوبات بودجه، عوارض،  مقررات اراضی غیر محصور شهری- نامگزاری میادین و خیابانها – نرخ وسایل نقلیه و خدمات شهرداری ووو

ح) وضع مقررات است:  باید قوانینی  وضع شود تا شهرداری بتواند با سایر ارگانها و نهادها در مورد کارهای اجرائی اقدام آسان داشته باشد.

مثلاً برگزاری نمایشگاها (صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، هنری) میادین عمومی تره بار یا هر نوع میدانی که بتوان  مایحتاج شهروندان را فراهم کرد.

ت) وظیفه دیگر شورا وظیفه نظارتی است: هر قانونی که وضع شد و یا هر مصوبه ای که به تصویب رسید پس از ابلاغ  از صفر تا صد آن باید نظارت داشته باشند. و این نظارت باید به نحو احسن انجام گیرد.

نظارت بر اجرای پروژه ها – طرحهای ایجاد و توسعه معابر و خیابانها – فضای سبز – امور بهداشتی – تأسیسات شهری – اموال منقول و غیر منقول شهرداری – حساب درآمدها و هزینه ها البته باید این نظارت مخل و فشل در کارهای اجرائی نگردد.

اما آنچه تا کنون شورای دوره چهارم مصوب و پیگیر اجرای آن بوده است.

به عملکرد گذشته هم باید تقدیر کرد و هم نقد و البته این نقد باید منصفانه باشد و خدمات آنها دیده شود و اصلاً نگاه تخریبی به عملکرد مدیران نداشته  و خوشبختانه در این دوره شورا چنین برخوردی نداشته گر چه این حق ماست از بی تدبیری گذشتگان نقد کنیم تا چراغ راه ما واقع شود و همچنین با این نقد حداقل،  اشتباهات آنها را تکرار نکنیم اما بحث نقد تنویر افکار را برای وقت دیگری می گذاریم.

و البته کارهایی که انجام شده و یا در حال اجراء است.

* پروژه بلوار خلیج فارس در سال 92 با کار کارشناسی شهرداری و همراهی شورا و جلسات مختلفی که در شورا داشتیم نهایتاً در بودجه سال 93 ردیف اعتباری دیده شد. وبرای اجراء در سال 93 با مشکلات اجرایی از قبیل معارض دوایر دولتی مانند ادارات خدمات رسان بابت آب، برق، مخابرات و همچنین اداره میراث فرهنگی بابت شیر تپه و از طرف محیط زیست باید درختان داخل بلوار و شرکت نیرو محرکه داشتیم که واقعاً تلاش فراوانی شد جا دارد از فرماندار محترم و همراهی تمامی ادارات فوق الذکر بابت همراهی تشکر کرد و مهمترین بحث، ترافیک مسیر بود که پلیس راه مخالف بود که با خارج کردن مسیر از راه و شهرسازی و وارد کردن به حریم شهر و در اختیار قرار دادن به راهور تا معارضین متقاعد شدند و جا دارد از همکاری فراوان راهور تشکر نمود. و خوشبختانه در سال جاری پروژه را شروع کردیم.

* پروژه فاضلاب که در سال 93 در بودجه دیده شد و مبلغ  1,500,000,000 تومان با جلسات مختلفی برگزار شد خوشبختانه در ناحیه شهری نصرت آباد اکنون این پروژه توسط آب و فاضلاب با مشارکت شهرداری در حال اجراء است و امیدواریم در سال 94 به اتمام برسد و  یا حداقل سه ماهه اول سال 95 به اتمام برسد. و باز جا دارد از

فرماندار محترم تقدیر نمود که علاوه بر همراهی و همکاری فراوان مبلغ 400،000،000 میلیون تومان از اعتبار شهرستان البرز برای این پروژه اختصاص دادند.

* پروژه ورودی جاده بوئین زهرا که خوشبختانه بجز روشنائی و جدول گذاری بقیه کارها به اتمام رسیده است. و علیرغم اینکه استان در این پروژه ها همکاری خوبی نداشتند امیدواریم جهت همراهی اداره برق و اداره راه و شهرسازی در سطح مدیران ارشد استانی با همراهی معاون محترم عمرانی استانداری اقدامات لازم تسریع گردد.

* پیاده رو سازیهای غرب بلوار معلم و منطقه 8 ، پارک های محلی در 3 نقطه از شهر، تملکات در الوند و نصرت آباد برای پارک ترنم و خیابان شهید رجائی برای عبور اتوبوسهای شهری و همچنین تعمیرات اساسی کوچه های منتهی به خیابان امام و کمربندی طالقانی نصرت آباد و سایر مواردی که شهروندان درخواست داشتند تا حدودی رفع مشکل شده است.

* پیگیریهای  فراوان که برای بیمارستان عمومی، یا طرح خرید خدمت بیمارستان رحیمیان را داشته ایم ولی تاکنون موثر واقع نشده است.

البته  مصوبه ای برای کلینیک  تخصصی با همت دانشگاه علوم پزشکی داشته ایم که امیدواریم بنا به قولی که داده اند در طول مدت یک سال این کلینیک  به افتتاح برسد.

اما چه باید کرد:

نیاز به یک برنامه ده ساله برای افق 1404 را داریم که شورا پیشنهاد را برای شهرداری ارسال و شهرداری موظف به تهیه و تنظیم این برنامه تا پایان سال جاری است که پس از مصوب شورا قابلیت اجراء داشته باشد.

* شناسایی مشکلات 30 گانه الوند و نصرت آباد از جمله : بافت فرسوده ، مزار ، اوقاف ، سند مالکیت ، تملکات خیابان یادگار امام ، تصفیه خانه شهرصنعتی ، پارک

های 20 هکتاری و بانوان و کلانتری نصرت آباد ، بانک ها و یا باجه در نصرت آباد ، مشکل آبرسانی در شهرداری و حل مشکل آب بعنوان یک پدیده اجتماعی و ورود همگانی تمامی دستگاههای اجرائی را باید داشته باشیم و حتماً برای تحقق آنها باید برنامه عملیاتی داشته باشیم.

* سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای فضاهای سبز است که باید برای کاشت درختان و گلهایی که نیاز به آب کمتری دارند در برنامه دید و چمن مصنوعی را با نگاه کارشناسی هم چهره شهر را برای شهروندان زیبا نمود و هم بتوان با کمبود آب نیز برنامه ریزی داشت.

* استقرار در ساماندهی دستفروشان و وانت بارها که علیرغم یک سال تلاش تا کنون موفق نبوده ایم و امیدواریم با اختصاص زمین تولید دارو در میدان لاله این مشکل رفع گردد.

* پروژه های در حال اجرا با مدیریت،  در فصل کاری به اتمام برسد و نارضایتی شهروندان را به دنبال نداشته باشد و با اجرای بموقع کارها ذائقه شهروندان شیرین گردد.

* پروژه هایی که در بودجه دیده شده و هنوز تعیین تکلیف نشده  سریعاً مناقصه برگزار گردد.

* پروژه ها باید شرایط رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته باشد.

* زمینهای خالی سطح شهر با اخطار مالکین نسبت به محصور اقدام و یا خود شهرداری بر اساس سازوکارهای قانونی محصور نماید تا محل زباله دانی نشود.

* یادمان باشد اگر نمی توان ایجاد درآمد کرد ولی هزینه ها را می توان کاهش داد.

* با دایر کردن واحد طرح و برنامه و سرمایه گذاری کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها را باید دنبالکرد. و خوشبختانه این نیز به صورت طرح پیشنهادی برای شهرداری ارسال گردیده است.

* باید شهرداری را کوچک کرد بعضی از بخش ها قابل واگذاری است و این کار باید برای کاهش هزینه ها انجام شود.

مقوله فرهنگی باید جدی گرفته شود.

*دنیا بسیج شده بر علیه فرهنگ ما،  ولی ما در داخل یک شهر هنوز سازمانهای فرهنگی دارای یک برنامه مدون نداشته و با بودجه های اقل که برای این مقوله دیده شده با عدم برنامه ریزی هیچ خروجی ندارد.

باید کلاسهای ارتقاء فرهنگ شهروندی، سبک زندگی اسلامی، آیین همسرداری و … ، با مصوبه شورا در تالار شهر با برنامه در نیمه دوم سال اقدامات موثری توسط شهرداری انجام پذیرد.

امروز کانون خانواده بدون عنصر دین و معنویت به تاراج رفته است حتی همسر خانه تا پاسی از شب بیرون از خانه است.

مقوله تغذیه فراموش شده و بجای آن هزینه درمان خانواده ها چندین برابر شده است .

* کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست را در شورا فعال شده است.

* کمیته پیگیری مصوبات را به تصویب رسیده و ان شاء… این کمیته باید فعال گردد.

* مقرر شد سیستم شهرداری مکانیزه شود و تا برای خیلی از کارها شهروند به شهرداری مراجعه نکنند از قبیل پرداخت عوارض و نوسازی – اخذ پروانه و غیره …

* برنامه ده ساله باید از تمام ظرفیت شهروندان استفاده گردد از دوایر سازمانهای اجرائی – کارشناسان – نخبگان و ریش سفیدان شهر کمک گرفته شود و تا از دوباری کاریها جلوگیری شود.

* بودجه های جاری و عمرانی باید دقیق رصد شود بودجه جاری کاهش و عمرانی را افزایش داد. که در این صورت است مشارکت مردم به حداکثر می رسد، و نشاط اجتماعی و رفاه شهروندان را به دنبال داشته و وظیفه شوراها محقق گردد.

* رابطه شهروندان و شورا و شهرداری باید رابطه مستقیم، سازنده و مبتنی بر توانمند سازی باشد وگرنه هدر رفتن انرژی است.

حضور اعضای محترم شورا در تمامی روزها بر اساس برنامه در دفتر شورا بوده و اینجانب نیز بجز روزهای شنبه و پنجشنبه بقیه روزها حداقل 3 سه ساعت در دفتر شورا هستم.

یادمان باشد مشکلات شهروندان یا شخصی است یا محله ای است یا شهری است .

اگر با درایت در جهت رفع مشکلات شهروندان برنامه ریزی داشته باشیم و بر اساس اولویت از مشکلات شهری به شخصی در برنامه ها دیده شود، حتماً وقت شورا و مدیران اجرائی کمتر گرفته شده و اگر مشکل شهر حل گردد حتماً مشکلات شهروندان کاهش پیدا می کند ولی اگر مشکل شهروندی حل گردد مشکلات شهر چه بسا ممکن است کاهش هم پیدا نکند.

امیدواریم همه با هم به دنبال رفاه شهروندان شهر تلاش ویژه و موثر داشته باشیم.

وسلام

6/6/94

 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *